T.C.
FIRAT KALKINMA AJANSI
ENDÜSTRİYEL GELİŞİM
MALİ DESTEK PROGRAMI
BAŞVURU REHBERİ
Referans No : TRB1/2019/EG
İnternetten Son Başvuru Tarihi : 22.03.2019 (Saat: 23:59)
Taahhütnamenin Son Teslim Tarihi : 29.03.2019 (Saat: 18:00)
PROGRAM ÖZETİ
Adı |
Endüstriyel Gelişim Mali Destek Programı |
Amacı |
Program ile bölgede endüstriyel üretimin güçlenmesi ve katma değerin artırılması için üretim yapacak yeni işletme yatırımlarının hayata geçirilmesi ve mevcut işletmelerin modernizasyonu ile tasarım ve ürün geliştirme yeteneklerinin, üretim kapasitesinin ve istihdamın artırılması amaçlanmaktadır. |
Öncelikleri |
Ø Bingöl ve Tunceli özelinde konfeksiyon, gıda, plastik, ambalaj, yapı malzemeleri sektörlerinde yeni yatırımların ve istihdamın özendirilmesi ile mevcut işletmelerin modernizasyonu ve rekabetçiliğin artırılması, |
Ø Malatya ve Elazığ özelinde yeni yatırımların özendirilmesi ve mevcut işletmelerin tasarım, ar-ge ve ürün geliştirme yeteneklerinin geliştirilmesi, olarak belirlenmiştir. |
Bütçesi |
16.000.000 TL |
Başvuru Teslim Yeri |
Fırat Kalkınma Ajansı Malatya, Elazığ, Bingöl ve Tunceli |
Hizmet Birimleri |
Destek Tutarı |
Asgari |
Azami |
100.000 TL |
800.000 TL |
Destek Oranı |
Asgari |
Azami |
20% |
50% |
Proje Uygulama Süresi |
Azami 12 ay |
Uygun Başvuru Sahipleri |
Üretim yapan veya yapacak olan Küçük ve Orta |
Büyüklükteki İşletmeler |
İnternetten Son Başvuru Tarihi |
22.03.2019 (Saat: 23:59) |
Taahhütnamenin Son Teslim Tarihi |
29.03.2019 (Saat: 18:00) |
TANIMLAR
Ar-Ge (Araştırma ve Geliştirme Faaliyeti): Bilim ve teknolojinin gelişmesini sağlayacak yeni bilgileri elde etmek veya mevcut bilgilerle yeni malzeme, ürün ve araçlar üretmek, yazılım üretimi dâhil olmak üzere yeni sistem, süreç ve hizmetler oluşturmak veya mevcut olanları geliştirmek amacı ile yapılan düzenli çalışmalardır.
Coğrafi İşaret: Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri itibariyle kökenin bulunduğu bir yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren işarettir.
Kalite: Bir ürünün belirli bir gerekliliği karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümünü, belli prensiplere göre standartlaşmış ürün üretimidir.
KOBİ: 250 kişiden az çalışan istihdam eden ve yıllık net satış hasılatı veya mali bilançosundan biri 125 milyon lirayı aşmayan işletmelerdir.
Marka: Bir işletmenin mal veya hizmetlerini bir başka işletmenin mal veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla kişi adları dâhil, özellikle sözcükler, şekiller, harfler, sayılar, malların biçimi veya ambalajları gibi çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen, baskı yoluyla yayınlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işaretlerdir.
Markalaşma: İşletmenin üretmiş olduğu ürün veya hizmetin taklit edilebilirliğini azaltabilmek için farklılığını ortaya koyabilmektir. Markalaşma sertifikasyon süreci değil, firmaların ulusal ve uluslararası çapta tanıtımını ifade etmektedir.
Modernizasyon: Gelişen teknoloji ürünü makine ve teçhizatın, mevcut üretim hatlarındaki teknik/ekonomik ömrünü tamamlamış makine ve teçhizata eklenmesi ya da onların yerini alması ile maliyet tasarrufu sağlamak ve üretim kalitesini artırmaktır.
Üretim Sürecinin İyileştirilmesi: Mevcut tesislerin üretim hatlarında, gelişen teknoloji sonucunda teknik ve/veya ekonomik ömrünü tamamlamış makine ve teçhizatlara teknolojiye uygun parçaların eklenmesi veya mevcut bir aksamın gelişmiş bir modeli ile veya makine teçhizatın yenileri ile değiştirilmesi, nihai ürünün doğrudan kalitesinin yükseltilmesini veya modelinin değiştirilmesini içeren faaliyetleridir.
Ürün Çeşitlendirme: Aynı işletmede mevcut makine ve teçhizata yapılacak ilave yatırımla farklı bir nihai ürün elde edilmesidir.
Ürün Yeniliği (Yeni Ürün Geliştirme): Mevcut özellikleri veya öngörülen kullanımlarına göre yeni ya da önemli derecede iyileştirilmiş bir mal veya hizmetin ortaya konulmasıdır.
Rekabetçilik: Bir ürünün piyasadaki alternatifleri karşısında tercih edilmesini sürdürülebilir biçimde sağlayabilme yeteneğidir.
Standardizasyon: Belirli bir faaliyetten ekonomik fayda sağlamak ve hedeflenen standartlarda üretim yapmak üzere kurallar koyma ve kuralları uygulama işlemidir. (TSE, CE, ISO vb.)
Yenilik: İşletme içi uygulamalarda, işyeri organizasyonunda veya dış ilişkilerde yeni veya önemli derecede iyileştirilmiş bir ürün (mal veya hizmet), süreç, verimlilik artışı, yeni bir pazarlama yöntemi ya da yeni bir organizasyonel yöntemin gerçekleştirilmesidir.
Yenilikçilik: Yenilik için sayılan ifadelerin bir işletme prensibi haline getirilmesi, bu durumu sağlayacak fiziki altyapının oluşturulmasıdır.
İÇİNDEKİLER
- GİRİŞ .................................................................................................................................. 5
- PROGRAMIN AMAÇ VE ÖNCELİKLERİ .................................................................. 5
- FIRAT KALKINMA AJANSI TARAFINDAN SAĞLANACAK MALİ KAYNAK . 6
- PROGRAMA İLİŞKİN GENEL KURALLAR .............................................................. 6
- SÜRE VE YER .................................................................................................................. 7
- BAŞVURU SAHİBİ VE PROJE ORTAKLIKLARININ UYGUNLUĞU ................... 8
- PROJE KONUSU VE FAALİYETLERİN UYGUNLUĞU ........................................ 10
- MALİYETLERİN UYGUNLUĞU ................................................................................ 13
- BAŞVURU SÜRECİ ........................................................................................................ 15
- BAŞVURULAR NEREYE VE NASIL YAPILACAKTIR? ........................................ 18
- BAŞVURULARIN ALINMASI İÇİN SON TARİH VE SAAT .................................. 19
- BAŞVURULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİLMESİ ................................ 19
- ÖN İNCELEME .............................................................................................................. 19
- TEKNİK VE MALİ DEĞERLENDİRME ................................................................... 22
- DEĞERLENDİRME SONUCUNUN BİLDİRİLMESİ ............................................... 24
- SÖZLEŞME İMZALANMASI VE UYGULAMA KOŞULLARI .............................. 25
- PROJE PERFORMANS GÖSTERGELERİ ................................................................ 29
GİRİŞ
Fırat Kalkınma Ajansı’nın temel amacı; TRB1 Bölgesinde (Bingöl, Elazığ, Malatya, Tunceli) Kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle, ulusal plân ve programlarda öngörülen ilke ve politikalarla uyumlu olarak, bölgesel gelişmeyi hızlandırmak ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltmaktır.
Bu kapsamda Ajans tarafından katılımcı bir anlayışla hazırlanan TRB1 2014-2023 Bölge Planı’nda, Bölgenin vizyonu “Eğitimli ve girişimci insan gücüyle üreten, yaşam kalitesi yüksek TRB1” şeklinde benimsenmiş, bu doğrultuda altı öncelik alanı belirlenmiştir;
- Sosyal ve beşeri sermayenin gelişimi
- Fiziki altyapının iyileştirilmesi
- Tarımsal üretimin ve verimliliğin artırılması
- Alternatif turizm türlerinin geliştirilmesi
- Endüstriyel üretimin güçlendirilmesi
- Enerji ve maden varlığının etkin kullanımı
Bu program, TRB1 2014-2023 Bölge Planı’nda belirlenen öncelik alanlarından “Endüstriyel Üretimin
Güçlendirilmesi” önceliği doğrultusunda ve Ajans tarafından yürütülen çeşitli teknik araştırma, analiz ve raporlar dikkate alınarak, “Kalkınma Ajansları Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliği” kapsamında hazırlanmıştır. Programın uygulanması, izlenmesi, denetlenmesi ve değerlendirilmesinden sözleşme makamı olarak Fırat Kalkınma Ajansı sorumludur.
PROGRAMIN AMAÇ VE ÖNCELİKLERİ
Bu program, TRB1 2014-2023 Bölge Planı’nda belirlenen öncelik alanlarından “Endüstriyel Üretimin
Güçlendirilmesi” önceliği altında yer alan tedbirlerden;
- Tedbir 2.3.2 Gıda sanayinde ürün çeşitlendirilmesine gidilmesi,
- Tedbir 2.3.3 Yöresel ürünlerin üretiminin artırılması, işlenmesi ve markalaştırılması,
- Tedbir 2.3.4 Tekstil sanayinde yenilikçi teknolojilerin kullanılması ve kümelenme stratejilerinin geliştirilmesi,
- Tedbir 2.3.5 Yapı malzemeleri sanayinde yatırımların artırılması,
- Tedbir 2.3.6 Makine ve teçhizat sanayinde işletmelerin geliştirilmesi,
- Tedbir 2.3.7 Metal ürünleri sanayinde yatırımların özendirilmesi,
- Tedbir 2.3.8 Medikal ürün ve malzeme sanayinde yatımların artırılması,
tedbirlerine yönelik olarak hazırlanmıştır.
Program ile bölgede endüstriyel üretimin güçlenmesi ve katma değerin artırılması için üretim yapacak yeni işletme yatırımları ve istihdamın hayata geçirilmesi, mevcut işletmelerin modernizasyonu ile tasarım ve ürün geliştirme yeteneklerinin, rekabetçiliğin artırılması amaçlanmaktadır.
Program öncelikleri:
- Bingöl ve Tunceli özelinde konfeksiyon, gıda, plastik, ambalaj, yapı malzemeleri sektörlerinde yeni yatırımların ve istihdamın özendirilmesi ile mevcut işletmelerin modernizasyonu ve rekabetçiliğin artırılması,
- Malatya ve Elazığ özelinde yeni yatırımların özendirilmesi ve mevcut işletmelerin tasarım, arge ve ürün geliştirme yeteneklerinin geliştirilmesi,
olarak belirlenmiştir.
FIRAT KALKINMA AJANSI TARAFINDAN SAĞLANACAK MALİ KAYNAK
Program kapsamında desteklenecek projelere sağlanacak toplam hibe miktarı 16.000.000 TL’dir. Destek almaya hak kazanan her bir proje için verilebilecek destek miktarı asgari 100.000 TL ve azami
800.000 TL olabilecektir. Ajansın sağlayacağı mali destek miktarı, projenin toplam uygun maliyetinin
%20’sinden az ve %50’sinden fazla olamaz.
Programa İlişkin Mali Esaslar
- Başvuru sahibinin, proje eş finansmanını, proje ortaklarından, iştirakçilerden veya üçüncü taraflardan sağlayacağı nakdi katkılar veya kredi yolu ile karşılayabilmesi mümkündür. Ancak her halükarda, eş finansman yükümlülüğü yararlanıcının taahhüdü hükmünde olup, yerine getirilmemesi durumunda yararlanıcı bizzat sorumlu olacaktır.
- Ayni (nakit olmayan) katkılar eş finansman olarak kabul edilmez.
- Bu program için tahsis edilen bütçenin başarılı projelerin desteklenmesi için gereken toplam tutardan fazla olması halinde, kalan miktar bütçe yılı içerisinde yürütülecek olan diğer mali destek programların bütçesine aktarılabilecektir.
PROGRAMA İLİŞKİN GENEL KURALLAR
Bu bölümde; Endüstriyel Gelişim Mali Destek Programı çerçevesinde finanse edilen projelerin sunulması, seçilmesi ve uygulanması ile ilgili kurallar, 8 Kasım 2008 tarih ve 27048 sayılı “Kalkınma Ajansları Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliği”, “Destek Yönetim Kılavuzu” ve “Proje Uygulama Rehberi” hükümlerine uygun olarak açıklanmaktadır. Başvuru Sahipleri başvuruda bulundukları andan itibaren bu Yönetmelik hükümlerini ve bu rehberlerde yer alan bütün hususları kabul etmiş sayılırlar. Fırat Kalkınma Ajansı, zorunlu hallerde desteklenecek proje listesi ilan edilmeden önce bu destek programını iptal etme hakkını saklı tutar. Bu durumda başvuru sahipleri Ajanstan herhangi bir hak talebinde bulunamaz.1
Ajansın uyguladığı destek programları kapsamında daha önce destek almaya hak kazandığı halde mücbir sebepler dışındaki nedenlerle, süresinde sözleşme imzalamayan, sözleşmesi fesih olan veya kendi talebi üzerine destek uygulaması gerçekleşmeyen kurumlar/kuruluşlar, destek alma haklarını yitirdikleri (sözleşme imza süresinin dolduğu veya sözleşmenin fesih olduğu) tarihten itibaren bir yıllık süre dolmadan bu programa başvuru yapamazlar.
Yatırımlarda devlet yardımları hakkındaki Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındaki destek unsurlarından yararlanan yatırım harcamaları, bu program kapsamındaki desteklerden yararlanamaz.2 Ayrıca, bu program kapsamındaki desteklerden yararlanılan yatırım harcamaları için teşvik belgesi müracaatı yapılamaz.
Ajans tarafından desteklenen projelerin gerçekleştirilmesi sürecinde ve sonucunda ortaya çıkan bilgi, eser, buluş, patent, faydalı model, rapor, plan, proje, tasarım, veri, yazılım, teknoloji vb. her türlü fikri ürün lisans, kullanım izni vb. çıktılar üzerindeki haklar proje sözleşmesi ile düzenlenir. Bu kapsamda üretilen tüm çıktıların sonuç raporu ile birlikte elektronik ve matbu olarak Ajans’a sunulması zorunludur. Proje çıktıları yararlanıcının muvafakati aranmaksızın Ajans tarafından kullanılabilir.
Böyle bir durumda, yararlanıcıya ait özel bilgiler ve mesleki sır niteliğindeki bilgiler ifşa edilmeyecektir.
SÜRE VE YER
Azami proje süresi 12 aydır. Bu süre, sözleşmenin tüm taraflarca imzalandığı günden bir sonraki gün itibariyle başlar.
- Kalkınma Ajansları Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliği’nin 14. Maddesi, 4. Fıkrası: Proje teklif çağrısı, zorunlu hallerde yönetim kurulunun onayını almak şartıyla ajans genel sekreteri tarafından desteklenecek proje listesi ilan edilmeden önce iptal edilebilir. Bu durumda ajanstan herhangi bir hak ve tazminat talebinde bulunulamaz.
- 19/06/2012 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar” başlıklı 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 29. Maddesi Uyarınca
Projeler, Fırat Kalkınma Ajansı’nın faaliyet gösterdiği TRB1 Bölgesi'nde gerçekleştirilmelidir. Ancak zaruri durumlarda, projenin bazı alt faaliyetleri bölge dışında gerçekleştirilebilir.
BAŞVURU SAHİBİ VE PROJE ORTAKLIKLARININ UYGUNLUĞU
Uygun Başvuru Sahipleri
Bu program 24 Haziran 2018 tarih ve 2018/118128 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik Kapsamında
KOBİ
[1] olarak imalat sektöründe faaliyet gösteren gerçek veya tüzel kişilere yöneliktir.
Başvuru sahibi veya proje ortağı olabilmek için, başvuru tarihi itibariyle Ticaret ve Sanayi Odası veya Esnaf ve Sanatkârlar Odasına kayıtlı gerçek ya da tüzel kişiliğe sahip işletme olma zorunluluğu vardır. Ayrıca başvuru sahiplerinin destek alabilmeleri için sözleşme tarihi itibariyle TRB 1 bölgesi illerinde (Malatya, Elazığ, Bingöl, Tunceli) kurulu, TSO/ESO’na kayıtlı merkezlerinin ya da yasal şubelerinin olması gerekmektedir.
Ayrıca, aşağıdaki halleri taşıyan başvuru sahipleri ve proje ortakları ajanstan mali destek alamazlar:
- İflas etmişler veya tasfiye halinde bulunan ve bu durumları nedeniyle işleri kayyum veya vasi tarafından yürütülen, konkordato ilan ederek alacaklılar ile anlaşma yapmış, faaliyetleri askıya alınmış veya bunlarla ilgili bir kovuşturmanın konusu olanlar veya meri mevzuatta öngörülen benzer durumlarda olanlar;
- Kesinleşmiş yargı kararı (yani temyizi mümkün olmayan bir karar) ile mesleki faaliyete ilişkin bir suçtan mahkûm olanlar;
- Haklarında, görevlerini kötüye kullandıklarına dair kesinleşmiş mahkeme kararı olanlar;
ç) Dolandırıcılık, yolsuzluk, bir suç örgütü içinde yer almak gibi suçlardan kesinleşmiş yargı kararı ile mahkûm olanlar;
- Herhangi bir kamu ihale prosedürüne veya diğer bir mali desteğe ilişkin yükümlülüklere uymayarak, sözleşmeyi ciddi bir şekilde ihlal ettiği tespit edilenler.
- Teklif çağrısına katılım koşulu olarak Kalkınma ajansı tarafından talep edilen bilgi ve belgelerin temin edilmesi sırasında yanlış beyanda bulunanlar veya bu bilgi ve belgeleri zamanında ajansa sunmayanlar,
- Mevcut veya daha önceki teklif çağrılarının değerlendirilmesi sürecinde değerlendirme komitesini veya Kalkınma ajansını etki altında bırakmaya veya gizli bilgi elde etmeye teşebbüs edenler.
- Sözleşme imzalandığı tarih itibarıyla; o Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri4 dışındaki gerçek veya tüzel kişilerden, yapılandırılmış borçlar hariç olmak üzere vergi dairelerine vadesi geçmiş borcu olanlar,
- Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri dışındaki gerçek veya tüzel kişilerden yapılandırılmış borçlar hariç olmak üzere sosyal güvenlik kurumuna vadesi geçmiş borcu olanlar,
- Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri dışındaki gerçek veya tüzel kişilerden, söz konusu projeye Ajans tarafından sağlanacak destek tutarının yüzde üçü kadar ya da daha fazla bir meblağ için, herhangi bir nedenle haklarında kesinleşmiş haciz işlemi bulunanlar,
ğ) Teklif edilen proje dolayısıyla menfaat ilişkisi içinde olanlar.
Yukarıda madde (a) ve (e) ’de belirtilen durumlarda, teklif çağrısına katılma yasağı, ihlalin tespit edildiği tarihten sonraki iki yıllık bir süre için geçerlidir. Madde (b), (c), (ç) (d) ve (f)’de belirtilen durumlarda, teklif çağrısına katılma yasağı, kararın tebliğ tarihinden itibaren dört yıllık bir süre için geçerlidir.
Başvuru Sahibine İlişkin Özel Düzenlemeler
- Hisselerinin %50 ’sinden fazlası aynı şahsa veya aynı ortaklara ait olduğu tespit edilen işletmeler tarafından sunulan başvurular da aynı başvuru sahibi tarafından yapılmış kabul edilir.
- İkiden fazla proje sunduğu tespit edilen başvuru sahiplerinin, sadece tarih ve saat itibariyle önce sundukları ilk 2 projeleri değerlendirmeye alınır. Program kapsamında, başvuru sahibinin birden fazla projesinin destek almaya hak kazanması durumunda, sadece yüksek puan alan başvuruya mali destek sağlanabilir.
- Başvuru ve destek sayısı bakımından ifade edilen sınırlara “proje ortağı” sıfatıyla yer alınan projeler de dâhildir. Dolayısıyla ilgili sınırlar bakımından bir projede başvuru sahibi ya da ortak olmak arasında fark bulunmamaktadır.
4 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 3. maddesinde tanımlanan idareler.
Uygun Proje Ortakları
Başvuru sahipleri uygun kuruluşlarla proje ortaklığı yaparak başvuruda bulunabilirler. Proje kapsamında ortakların harcamaları, başvuru sahipleriyle aynı koşullarda kabul edilecektir. Proje ortakları, “TRB 1 bölgesi illerinde (Malatya, Elazığ, Bingöl, Tunceli) merkezlerinin ya da yasal şubelerinin bulunması” dışında başvuru sahipleri ile aynı uygunluk kriterlerini karşılamalıdırlar. Proje ortaklığı ile şirket ortaklığı birbirine karıştırılmamalıdır. Proje ortaklığı, bir projenin hayata geçirilmesi için, proje süresince gerçekleştirilen mali ve teknik işbirliğidir. Proje ortağı, başvuru sahibi gibi projenin yararlanıcısı olup, yokluğunda projenin eksik kalması beklenir. Projenin uygulanması bakımından gerçekçi bir rolü olmayan kurum ve kuruluşlar proje ortağı olarak gösterilmemelidir.
Başvuru formunda yer alan ortaklık beyannamesi, projede ortak olarak yer alacak her bir kurum/kuruluşun yasal yetki verilmiş temsilcisi tarafından ayrı ayrı doldurulup imzalanmalıdır. Projeye ortak olma kararının, kurum veya kuruluşun bu kararı vermeye yetkili kişisi veya kurulu tarafından alınmış olması gerekmektedir.
İştirakçiler
Projenin güvenilirliğini ve sürdürülebilirliğini artırmak amacıyla, projede başvuru sahibi ve ortakları dışında iştirakçi kurum/kuruluşlar da bulunabilir. İştirakçiler, teknik ve mali destek sağlama, uzmanlık aktarımı, sponsorluk gibi konularda projede rol alabilir. Projede herhangi bir rol üstlenen iştirakçiler başvuru formunda yer alan iştirakçi beyannamesini Ajansa sunmalıdırlar.
Ø Fırat Kalkınma Ajansı mali destek programları kapsamında sözleşme imzalamış olan kar amacı güden gerçek ve tüzel kişiler, sözleşmenin sona erdiği tarihi izleyen bir yıllık süre dolmadığı takdirde bu program kapsamında başvuru sahibi veya ortak olamazlar. Ayrıca Ajansın uyguladığı destek programları kapsamında daha önce destek almaya hak kazandığı halde mücbir sebepler dışındaki nedenlerle, süresinde sözleşme imzalamayan, sözleşmesi fesholan veya kendi talebi üzerine destek uygulaması gerçekleşmeyen kurumlar/kuruluşlar, destek alma haklarını yitirdikleri (sözleşme imza süresinin dolduğu veya sözleşmenin fesholduğu) tarihten itibaren bir yıllık süre dolmadan bu programa başvuru yapamazlar
PROJE KONUSU VE FAALİYETLERİN UYGUNLUĞU
Sanayi sektörünün katma değerinin artırılması, bölgesel gelişme açısından önem taşımaktadır. Öncelikle, ithal ikamesi yerine, güncel ihracata dayalı bölgesel kalkınma yaklaşımının bir gereği olarak bölgesel ekonominin sadece ham veya az işlenmiş ihraç malları değil, katma değeri yüksek mallar ihraç edebilir konumda olması gerekmektedir. İkinci olarak, bölgede nüfus hareketleri sonucu kentsel alanlarda açıkta kalan işgücünü massetmesi ve gelirin eşitlikçi dağılımı açısından da sanayi sektörünün rolü büyüktür. Üçüncü olarak, sanayi sektörünün gelişimi bu sektörle ilişkili bazı hizmetlerin de (örn. finansal hizmetler, Ar-Ge hizmetleri, pazarlama hizmetleri, vb.) gelişimini tetikleyecek ve dönemsellik ve tercihlerden çok etkilenebilen turizm, konaklama, vb. hizmetlerde meydana gelebilecek düşüşleri de dengeleyebilecektir.
Endüstriyel Gelişim Mali Destek Programı ile bölgede sanayi sektöründe katma değer yaratmak sureti ile sektörün gelişimine katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
Program öncelikleri;
1. Bingöl ve Tunceli öncelikleri
Bingöl ve Tunceli özelinde konfeksiyon, gıda, plastik, ambalaj, yapı malzemeleri sektörlerinde yeni yatırımların ve istihdamın özendirilmesi ile mevcut işletmelerin modernizasyonu ve rekabetçiliğin artırılması olarak belirlenmiştir.
Bu önceliğe ilişkin örnek proje konuları aşağıda sıralanmıştır.
- İmalat sanayi alanında yeni tesis kurulumu veya mevcut tesislerin iyileştirilmesi
- Tekstil ürünleri veya hazır giyim sektörüne yönelik imalat
- Tekstil makine ve ekipmanları imalatı
- Boya, yıkama, dikim vb. ara işlemlere yönelik projeler
- Kağıt-karton vb esaslı kutu, kılıf, torba vb. ürünlerin imalatı
- Tarım ürünlerinin dikim, hasat ve harman edilmesine yönelik makina ve cihazlar imalatı
- Hayvancılık işletmelerinde kullanılan makina ve cihazlar
- Metal, ahşap, plastik vb. malzemeleri işlemeye ve şekillendirmeye yönelik makinelerin imalatı
2. Malatya ve Elazığ öncelikleri
Malatya ve Elazığ özelinde yeni yatırımların özendirilmesi ve mevcut işletmelerin tasarım, ar-ge ve ürün geliştirme yeteneklerinin geliştirilmesi olarak belirlenmiştir.
Bu önceliğe ilişkin örnek proje konuları aşağıda sıralanmıştır.
- Uluslararası pazara yönelik ürün çeşitlendirme
- Uluslararası pazarda talep edilen kalite ve standartlara uyum sağlama
- İşletme bünyesinde, yeni ürün deneme, araştırma ve kalite kontrol amaçlı laboratuvar ve benzeri birimler kurulması veya mevcut birimlerin iyileştirilmesi
- Kalite sistemi uygulamaları
- İmalat sanayi alanında yeni tesis kurulumu
- Mikroskop, difraksiyon cihazı gibi her türlü optik, mekanik veya elektronik ekipman imalatı
- Vücuda takılabilen her türlü implant, ekipman veya cihaz imalatı
- Motorlar, Pompalar ve Gaz tribünleri imalatı
- Teknik tekstillerin imalatına yönelik projeler
- Elektronik sektöründe kullanılan kimyasallar
Yukarıda sıralanan öncelik alanları dışında, program amacıyla doğrudan veya dolaylı ilişkili konularda proje sunulması mümkün olmakla beraber, değerlendirme sürecinde programın öncelikli alanlarında sunulan projelere 5(beş) ek puan avantaj sağlanacaktır.
Proje Konularına İlişkin Özel Düzenlemeler
Kum, taş, çakıl, mucur, kireç, alçı, beton, beton boru ve bordür taşı üretimine yönelik projeler, birincil tarım faaliyetlerine yönelik projeler ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı Ek-4 kapsamında teşvik edilmeyecek yatırım konularına yönelik projeler bu program kapsamında uygun olmayıp, değerlendirmeye alınmadan ön inceleme aşamasında reddedilecektir
Tüm projeler her koşulda yürürlükteki mevzuata uygun olmalı ve aşağıdaki konuları kesinlikle içermemelidir:
- Siyasi veya etnik içerikli proje ve faaliyetler,
- Hukuka, kamu düzenine, genel sağlığa ve toplumun genel ahlak anlayışına aykırı faaliyetler,
- Türk Gıda Kodeksi Alkolsüz İçecekler Tebliğine uygun olmayan ürünlerin üretimi,
- Bankacılık, sigortacılık, mali hizmetler,
- Döviz spekülasyonu ve mali spekülasyonlar içeren faaliyetler; borsa yatırımları,
- Gayrimenkul yatırımları,
- Çalıştaylar, seminerler, konferanslar veya kongrelere katılım için bireysel sponsorluklar, û Eğitim veya kurslar için bireysel burslar,
- Hibe verme amaçlı projeler (diğer kişi ya da kuruluşlara hibe (maddi veya ayni) veya kredi sağlamak için),
- Akademik araştırma,
- Yerel kuruluşların rutin faaliyetlerini finanse etmeyi teklif eden, özellikle faaliyet giderlerini kapsayan projeler,
- Ajans ile sözleşme imzalanmadan önce başlatılan veya aynı proje ve proje kapsamında desteklenmesi talep edilen faaliyet yahut harcama kalemleri için diğer kaynaklardan finanse edilen projeler.
- Restoran, lokanta, kafe vb. yeme - içme hizmeti sunmaya yönelik faaliyetler
- Araç ve makine tamir, bakım ve temizliğine yönelik faaliyetler
- Sadece mal alım satımına yönelik perakende ve toptan ticaret
- Kiralama amaçlı makine ve ekipman yatırımları
- Maden arama ve çıkarma faaliyetleri ve ocak (kum, taş vb.) işletmeciliği
- Başka bir kurum veya kuruluştan halihazırda destek alan projeler (Devlet teşvikleri dâhil)
Ø Sunulan projelerde beyan edilen her faaliyetin uygulanması zorunludur. Projede yer almasına rağmen, destek almaya hak kazandıktan sonra iptal edilmesi veya değiştirilmesi talep edilen faaliyetler bulunması halinde Ajans, sözleşme imzalamayabilir, sözleşme imzalanmışsa feshederek yasal işlem başlatabilir veya destek tutarından kesinti yapabilir. Bu nedenle, projede beyan edilen her faaliyetin gerekliliği ve gerçekçiliği başvuru sahibi tarafından dikkatli biçimde irdelenmeli; değerlendirme sürecinde avantaj sağlama amaçlı gerçek dışı beyan ve taahhütlerden kesinlikle kaçınılmalıdır
MALİYETLERİN UYGUNLUĞU
Proje uygulamalarında ortaya çıkan tüm maliyetler destek kapsamına girmemektedir. Bir harcamanın uygun maliyet kabul edilmesi için aşağıdaki ön koşullar aranmaktadır:
- Projenin uygulama süresi içinde gerçekleşmesi (Nihai denetim ile proje hazırlama maliyetleri hariç)
- Projenin yürütülmesi için gerekli ve gerçekçi mali yönetim prensipleriyle uyumlu olması, maliyet etkinliği sağlaması
- Yararlanıcı veya ortağı tarafından gerçekleştirilmesi
- Yararlanıcının ya da ortağının hesaplarında ya da vergi belgelerinde kayıtlı, tanımlanabilir ve doğrulanabilir olması, orijinal belgelerle desteklenmesi.
Uygun maliyetler, uygun doğrudan maliyetler ve uygun dolaylı maliyetlerin toplamından oluşmakta olup, maliyetlerin uygunluğuna ilişkin esaslar aşağıda belirtilmektedir:
Uygun Maliyetler
- Piyasa fiyatlarına uygun olmaları ve projenin uygulanabilmesi için gerekli olmaları koşulu ile yeni ekipman ve hizmet satın alma maliyetleri (Projenin uygulanması ve sürdürülebilirliği için zorunlu olmayan ekipmanlar için kiralama yöntemi ile hizmet alımı yapılmalıdır),
- Bingöl ve Tunceli illerinde uygulanacak olmak ve projelendirilmiş olmak şartlarıyla yapım işleri maliyetleri (Destek tutarının %40’ını aşamaz),
- Görünürlük maliyetleri,
- Denetim maliyetleri (Yeminli mali müşavir denetim maliyeti vb.),
- Mali hizmet maliyetleri (Özellikle havale maliyetleri, sigorta, banka maliyetleri vb.),
- Yeni istihdam edilecek en az ön lisans mezunu teknik personelin brüt maaşları (Destek tutarının %20’sini ve brüt asgari ücretin iki katını aşamaz)
- Yararlanıcıların proje hazırlanması kapsamındaki danışmanlık giderleri (Destek tutarının %1’ini aşamaz)
- Yararlanıcıların proje uygulama dönemindeki danışmanlık giderleri (Destek tutarının %1’ini aşamaz)
- Genel İdari Maliyetler (Başka bir bütçe kalemi altında verilemeyen maliyetlerden oluşan bu tutar, projenin toplam uygun maliyetlerinin %2’sini aşamaz)
Uygun Olmayan Maliyetler
- Arazi veya bina alımları,
- İkinci el ekipman,
- Kur farkından doğan zararlar,
- Salt sözleşmeye, teminatlara ve Ajans ile yararlanıcı arasındaki mali ödemelere ilişkin her türlü vergi, resim, harç ve sair giderler,
- İstimlak bedelleri,
- Kar amacı güden destek yararlanıcılarının Katma Değer Vergisi (KDV) giderleri.
- Yararlanıcının ve proje kapsamında görev alan kişilerin kusur ve ihmalleri sebebiyle doğacak olan ceza, zam, faiz ve sair giderler,
- Sözleşmede belirtildiği halde proje hesabı dışında yapılan proje harcamaları,
- Borçlar; zarar veya borç karşılıkları, û Faiz borcu,
- Hali hazırda başka bir kapsamda finanse edilen kalemler,
- Proje başlangıcından önce yapılan hazırlık çalışmalarının ve diğer faaliyetlerin maliyetleri,
- Yararlanıcı ya da ortakları dışındakiler tarafından gerçekleştirilen maliyetler,
- Proje ile ilgisi olmayan harcamalar,
- Üretimde kullanılacak hammadde maliyeti
- Arazi veya bina kiralama giderleri
- İşletmelerin sözleşme öncesinde istihdam ettiği personelin brüt maaşı
- Makine-ekipman kiralama giderleri
- Motorlu taşıt satın alma ve kiralama giderleri
- İş makineleri satın alma ve kiralama giderleri
- Elektrik, su, telefon vb. abonelik ve aylık giderler
- Canlı hayvan, tohum, fide, fidan, sperma, embriyo vb. canlı materyal bedelleri
- Yararlanıcı ya da ortakları dışındakiler tarafından gerçekleştirilen maliyetler
- Hâlihazırda başka bir hibe programı ya da devlet teşvikleri kapsamında desteklenen kalemler
Sözleşmenin imzalanmasından önceki süreçte, gerekli durumlarda bütçede değişiklik yapılabilecektir. Kontroller, Başvuru Sahibinin ilave açıklama yapmasını gerektirebilir ve Fırat Kalkınma Ajansı destek tutarında indirime gidebilir. Bu nedenle, Başvuru Sahibinin gerçekçi ve uygun maliyetli etkin bir bütçe sunması kendi yararınadır. Bütçeyi netleştirmek için maliyetlerin gerekçelerinin, özelliklerinin ve ilgili faaliyetlerin ayrıntılı bir şekilde Proje Bütçesi'nde belirtilmesi gerekmektedir.
Ayni Katkılar
Ayni katkılar; başvuru sahipleri, proje ortakları veya işbirliği yapılan kişi ve kuruluşlardan herhangi biri tarafından yapılacak arazi, mal, malzeme, makine ve ekipman katkısı olup, başvuru formunun ilgili bölümünde liste halinde sunulması gerekmektedir. Ayni katkılar, uygun maliyet olarak değerlendirilmez ve eş finansman olarak kabul edilemez. Ancak yararlanıcı, projenin desteklenmesi durumunda Başvuru Formunda belirtilen ayni katkıları sağlamak zorundadır.
BAŞVURU SÜRECİ
Potansiyel başvuru sahiplerinin; proje başvurularını Ajansın internet sitesinden (www.fka.gov.tr) erişilebilecek Kalkınma Ajansları Yönetim Sistemi (KAYS)’nde yer alan Başvuru Formunda da yer alan başvuru veri giriş formunu doldurarak KAYS’a yüklemeleri zorunludur. Sistem, yapılan başvurular için otomatik olarak bir başvuru kodu üretecek olup bu kod başvuru sürecindeki tüm işlemlerde kullanılacaktır. Ayrıntıları Ajans internet sitesinde (www.fka.gov.tr) verilmiş olan elektronik başvuru işlem basamakları sonraki sayfada özetlenmiştir. Başvuru sahiplerinin, proje başvurularını ajansın proje teklif çağrısı ilanında belirtilen son kabul tarih ve saatine kadar KAYS üzerinden yapması zorunludur. Her başvuru KAYS üzerinden üretilen taahhütnamenin imzalanması ile tamamlanır. Taahhütnamenin e-imza ile imzalanması esastır. Taahhütnamenin e-imza ile imzalanması son başvuru tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde tamamlanır. Taahhütnamenin e-imza ile imzalanmadığı hallerde, taahhütname başvuru sahibi tarafından ıslak imzalı olarak elden veya posta yolu ile son başvuru tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde Ajans hizmet birimlerine teslim edilir. Bu durumda taahhütnamesini elden teslim edenlere imzalı ve tarihli bir alındı belgesi verilir. Her başvuru; kabul tarihi, saati ve referans numarası ile kaydedilir.
Başvuru sırasında KAYS sistemince talep edilen belgeler eksiksiz bir şekilde yüklenmelidir. Başvuru esnasında KAYS sistemine yüklenmesi gereken destekleyici belgeler aşağıda sıralanmıştır. Bu belgelerin aslı veya noter onaylı fotokopilerinin başarılı olan başvuru sahiplerince, sözleşme imzalama aşamasına gelindiğinde ibraz edilmesi gerekmektedir.
- Başvuru sahibi ve proje ortakları için resmi kuruluşu ve değişikleri (imza yetki devri, hisse devri) gösteren Ticaret Sicil Gazetesi örneği (Şayet başvuru sahibi veya proje ortağının farklı şirket ortaklıkları var ise hissedarı olunan şirketler içinde belge sunulmalıdır.)
- Kapasite raporu (kurulu kapasitesi olanlar için)
- TSO/ESO kayıt belgesi
- KOBİ Beyannamesi
- Başvuru sahibi ve ortaklarının aşağıdaki durumlara göre son üç mali yıla (2017, 2016, 2015) ait finansal tabloları (Gelir idaresi Başkanlığı’ndan alınmış Kurumlar Vergisi Beyannamesi ve ekleri.)
i. Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için Yeminli Mali Müşavir veya
Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavir (SMMM) onaylı gelir tablosu ve bilanço ii. İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için SMMM onaylı işletme hesap özeti
- Basit usulde vergilendiren mükellefler için SMMM tarafından onaylanmış vergi levhası
- Yeni kurulan işletmeler için SMMM onaylı dönem başı bilançosu veya işletme hesap özeti
- Toplam 20.000 TL ve üzeri tüm hizmet ve mal alımlarında teknik şartname ve farklı tedarikçilerden alınmış 2 adet proforma fatura,
- Projede yapım işi varsa teknik projeler ve keşif özetleri (malzeme, metraj, keşif listesi vb.)
- Başvuru sahibini ve proje ortağını temsil ve ilzama yetkili kişiye ait imza sirküleri
- Başvuru sahibinin hali hazırda proje konusu ile ilgili olarak başka kaynaklardan mali destek almadığına ve harcama yetkisi bulunduğuna dair taahhütname
- Projenin uygulanacağı fiziki mekanın imar durumunu gösteren belge, güncel tapu kaydı veya kira sözleşmesi
- İş Planı
- Proje başvuru tarihinden önceki 3 ayı kapsayan mevcut personel durumunu gösteren SGK dokümanları
KAYS Kullanıcı Hesabı Açılması |
Kullanıcı hesabı, 1 kereye mahsus oluşturulur ve sisteme daha sonraki girişlerde kullanıcı adı ve şifreyle doğrudan giriş yapılır. Kullanıcı hesabı oluşturmak için Ajans internet sitesi üzerinden (www.fka.gov.tr) Kalkınma Ajansları Yönetim Sistemine giriniz. “Sisteme Giriş” linkine tıkladığınızda açılan giriş menüsünün sol alt köşesinde yer alan “Sisteme Kaydol” linkine tıklayınız ve kayıt sayfasında “Rolü” kısmında “Başvuru Sahibi Kullanıcısı”nı seçip, diğer bilgileri girdikten sonra “kaydet” tuşuna basınız. E-posta adresinize gelen kullanıcı adı, şifre ve onay kodu ile sisteme giriş yaptığınızda kullanıcı hesabınız açılmış olacaktır. |
Başvuru Sahibi Kaydının Yapılması |
Kullanıcı adınız ve şifrenizle sisteme giriş yaptıktan sonra, ekranın sağ üst köşesindeki "Kurum/Kullanıcı/Rol işlemleri" menüsüne girerek, bir kuruluş için başvuracaksanız "Tüzel Paydaş İşlemleri"; şahıs adına başvuracaksanız "Gerçek Paydaş İşlemleri"ne tıklayınız. Alt orta kısımda yer alan "Ekle" linkine tıkladığınızda açılan sayfada istenen bilgiler girilerek sağ alt köşedeki "Ekle" linkine tıkladığınızda başvuru sahibi kaydolacaktır. Proje ortağı/iştirakçiyi de aynı şekilde kaydedebilirsiniz. |
Proje Başvurusunun Yapılması |
KAYS Sistemi ana ekranından "Başvuru İşlemleri" menüsünde yer alan "Başvuru Yap" linkine tıkladığınızda açılan sayfada, projenin uygulanacağı ili seçtiğinizde, alt kısımda sıralanan programlardan başvuracağınızı seçerek "Başvuru Yap" linkine tıklayınız. Açılan menüde sol üst köşeden başlayarak, yukarıdan aşağıya doğru her bir başlığa tıklayarak sırasıyla bilgi ve belgeleri sisteme giriniz. Tüm işlemleri tamamlayıp, kontrollerinizi yaptıktan sonra menüde sol alt köşede yer alan "Başvuru Tamamla" linkine tıkladığınızda elektronik başvuru işleminiz bitmiş olacaktır. |
Proje Başvurusunun
Ajansa Teslim
Edilmesi
|
Belgelerin yüklenmesinin tamamlanmasından sonra KAYS sisteminin oluşturacağı taahhütnamenin e-imza ile imzalanması, taahhütnamenin e-imza ile imzalanmadığı hallerde, başvuru sahibi tarafından ıslak imzalı olarak imzalanması gerekmektedir. İmzalı taahhütname elden veya posta yolu ile son başvuru tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde ajansa teslim edilecektir. |
Başvuru formunun eksik doldurulması, KAYS sistemi ile sözleşme imzalama aşamasında talep edilecek matbu dokümanlar arasında tutarsızlık olması veya destekleyici belgelerden herhangi birinin eksik olması başvurunun ön inceleme aşamasında reddedilmesine neden olabileceğinden proje başvurularının titizlikle hazırlanması ve kontrol edilmesi gerekmektedir.
Başvurularda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
- Başvurular internet üzerinden talep edilen bilgi ve belgelerin KAYS sistemine yüklenmesi ile yapılacak, yüklemenin tamamlanmasından sonra KAYS sisteminin oluşturacağı taahhütnamenin e-imza ile imzalanması ile başvuru işlemi tamamlanmış olacaktır.
- Taahhütnamenin e-imza ile imzalanmadığı hallerde, taahhütname başvuru sahibi tarafından ıslak imzalı olarak elden veya posta yolu ile son başvuru tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde Ajansa teslim edilecektir.
- Başvuru aşamasında Ajansa taahhütname dışında herhangi bir belge teslim edilmeyecektir.
- Başvuru formu ve ekleri sadece başarılı olan başvuru sahiplerinden, sözleşme imzalama aşamasında istenecektir.
- Başvuruda sunulan bilginin açık olmaması ve bu durumun adil bir değerlendirme yapılmasına engel teşkil etmesi durumunda, ek açıklama talep edilebilecektir.
BAŞVURULAR NEREYE VE NASIL YAPILACAKTIR?
Bu rehberde belirtilen şekilde eksiksiz hazırlanan proje başvuruları, belgelerin yüklenmesinin tamamlanmasından sonra KAYS sisteminin oluşturacağı taahhütnamenin imzalanarak elden veya posta yolu ile son başvuru tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde ajans ana hizmet binasına veya ajans yatırım destek ofislerine teslim edilmelidir. Faks, E-posta vb. diğer yollarla gönderilen, başka adreslere teslim edilen veya başvuru süresi dolduktan sonra Ajans hizmet birimlerine ulaşan taahhütnameler değerlendirmeye alınmayacaktır.
FIRAT KALKINMA AJANSI ANA HİZMET BİNASI
|
Adres: Niyazi Mah. Buhara Cad. No:195 (Malatya Ticaret ve Sanayi Odası 1. Kat)Battalgazi Malatya Telefon : (422) 212 87 98-99
|
MALATYA YATIRIM DESTEK OFİSİ
|
Adres: Niyazi Mah. Buhara Cad. No:195 (Malatya Ticaret ve Sanayi Odası 2. Kat) Battalgazi Malatya Telefon : (422) 322 15 55
|
ELAZIĞ YATIRIM DESTEK OFİSİ
|
Adres : Cumhuriyet Mah. General Hulusi Sayın Cad. No:117 Blok:2 Kat:2 Elazığ Telefon : (424) 237 22 01
|
BİNGÖL YATIRIM DESTEK OFİSİ
|
Adres : İnönü Mahallesi Kültür Caddesi No: 72 Kahraman Tatar İş Merkezi Kat: 1 Bingöl Telefon : (426) 213 57 55
|
TUNCELİ YATIRIM DESTEK OFİSİ
|
Adres : Atatürk Mah. Hatice Beyaztaş Cad. 14. Sok. Serdar Apt. No:2 Tunceli Telefon : (428) 213 34 84
|
BAŞVURULARIN ALINMASI İÇİN SON TARİH VE SAAT
Program başvurularının alınması için son tarih 22/03/2019 saat 23:59 olup, bu tarih ve saat itibariyle KAYS üzerinden başvuru alımı otomatik olarak kapanacaktır. Yapılan başvuruların taahhütnamelerinin teslimi ise 29/03/2019 saat 18:00 itibariyle sona erecektir. Bu tarih ve saatten sonra teslim edilen başvurular değerlendirmeye alınmayacaktır. Posta veya kargo şirketine bağlı gecikmeler dikkate alınmayacaktır.
Programa ilişkin sorular, 08/03/2019 saat 18:00’e kadar, program referans numarası belirtilerek, sss@fka.gov.tr e-posta adresine iletilebilecektir. Soruların yanıtları, Ajansa ulaşma tarihinden itibaren 10 gün içerisinde Ajans internet sitesinde yayınlanacaktır. Tüm resmi açıklamalar ve talep edilen bilgi Fırat Kalkınma Ajansı tarafından sağlanacak olup, sıkça sorulan sorular listesinde ve başvuru rehberinde yer almayan hiçbir bilgi başvuru sahipleri ve Fırat Kalkınma Ajansı için bağlayıcı nitelik taşımamaktadır.
BAŞVURULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİLMESİ
Sadece Kalkınma Ajansları Yönetim Sistemi’ne kaydedilmiş olan ve son teslim tarihinden önce rehberde açıklanan şekilde hazırlanarak, taahhütnamesi Ajans hizmet birimlerinden birine teslim edilen projeler değerlendirme sürecine alınacaktır. Bu koşullara uymayan başvurular değerlendirmeye alınmaksızın reddedilir. Başvuru Sahipleri tarafından sunulan projeler aşağıda açıklanan şekilde incelenecek ve değerlendirilecektir. Değerlendirme süreci temel olarak ön inceleme ile teknik ve mali değerlendirme olmak üzere iki aşamadan oluşmaktadır.
ÖN İNCELEME
Yalnızca zamanında teslim edilen projeler ön incelemeye alınır. Ön inceleme aşamasında başvuru sahibinin, ortaklarının ve proje konularının başvuru rehberinde belirtilen kriterlere uygunluğu yönünden ön inceleme yapılır. Ön incelemeye ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir:
- Başvuru rehberinde belirtilen uygunluk kriterlerine uymayan başvurular reddedilir. Ayrıca bu hususların değerlendirme sürecinin herhangi bir aşamasında tespit edilmesi halinde de söz konusu projeler reddedilir, bu durumun sözleşme imzalandıktan sonra tespit edilmesi halinde ise sözleşmeler feshedilir.
- Ajans ön inceleme ve değerlendirme sürecinde, başvuru sahibinden başvuru ve eki belgelere ilişkin olarak bilgi ve belge isteyebilir.
Taahhütnamenin başvuru sahibinin yetkili temsilcisi tarafından imzalanması gerekmektedir. Bu husus KAYS’a yüklenecek imza sirküleri veya vekaletname gibi belgeler üzerinden kontrol edilecektir. Yetkili olmayan kişiler tarafından yapıldığı tespit edilen başvurular reddedilir.
Diğer taraftan Ajans başvuru rehberinde, başvuru formu dışında bazı bilgi ve belgelerin sunulmasının zorunlu olması yahut onay gerektiren işlem olması halinde yetkili makamlardan alınan onayın başvuru aşamasında sunulması gibi ek kriterler belirleyebilir. Böyle durumlarda tanımlanan ek kriterlerin yerine getirilmemesi projenin ön inceleme aşamasında reddedilmesine yol açar. Bunun dışında ajans değerlendirme sürecini etkilemeyeceğini düşündüğü belgeleri ön inceleme ve
değerlendirme aşamalarının herhangi bir zamanında başvuru sahibinden talep edebilir. Başvuru sahibi, ajans tarafından talep edilen bilgi ve belgeleri zamanında ajansa sunmak zorundadır. Talep edilen bilgi ve belgeleri ajans tarafından başvuru rehberinde belirlenen zamanda sunmayan başvuru sahiplerinin başvuruları reddedilir.
Gerekli şartları taşıdığı anlaşılan projeler, bir listesi hazırlanarak teknik ve mali değerlendirme sürecine alınır. Gerekli şartları taşımadığı sonradan öğrenilen başvurular değerlendirme sürecinin hangi aşamasında olursa olsun ön incelemede elenmiş kabul edilir.
Başvurular öncelikle şekli uygunluk açısından idari kontrole tabi tutulacaktır. Bu kapsamda, aşağıda yer alan kriterlerin yerine getirilip getirilmediği kontrol edilmektedir. İstenilen bilgilerden herhangi biri eksik veya yanlış ise, proje teklifi yalnızca bu esasa dayanarak reddedilebilir ve proje teklifi bu noktadan sonra artık değerlendirilmeyecektir.
İDARİ KONTROL LİSTESİ
KRİTERLER
|
Evet
|
Hayır
|
Başvuru standart formata uygun olarak hazırlanmıştır.
|
|
|
Başvuru Formunun tüm bölümleri eksiksiz şekilde doldurulmuştur.
|
|
|
Teklif, Türkçe olarak hazırlanmıştır.
|
|
|
Bütçe (1-Bütçe, 2-Beklenen Finansman Kaynakları, 3- Maliyetlerin
Gerekçelendirmesi) Başvuru Formunda belirtildiği şekliyle doldurulmuştur.
|
|
|
Başvuru Formunda yer alan Başvuru Sahibinin beyannamesi, Başvuru Sahibinin temsilcisi tarafından imzalanmıştır.
|
|
|
Ortaklık beyannamesi (ortak varsa) Başvuru Sahibi ve tüm ortaklar tarafından imzalanmıştır.
|
|
|
İştirakçi Beyannamesi, tüm iştirakçiler (varsa) tarafından imzalanmıştır.
|
|
|
Projenin mantıksal çerçevesi doldurulmuştur.
|
|
|
Taahhütname başvuru sahibinin yetkili kişisi tarafından imzalanmıştır.
|
|
|
Bu başvuru; başvuru sahibinin, son bir takvim yılı içerisinde proje teklif çağrısı kapsamında yaptığı azami ikinci başvurudur ve bu süre içerisinde alacağı tek destektir.
|
|
|
Başvuru sahibi ve proje ortakları için resmi kuruluşu ve değişikleri (imza yetki devri, hisse devri) gösteren Ticaret Sicil Gazetesi örneği (Şayet başvuru sahibi veya proje ortağının farklı şirket ortaklıkları var ise hissedarı olunan şirketler içinde belge sunulmalıdır.)
|
|
|
|
Kapasite raporu (kurulu kapasitesi olanlar için)
|
|
|
|
TSO/ESOB kayıt belgesi
|
|
|
|
KOBİ Beyannamesi
|
|
|
|
Başvuru Sahibinin onaylanmış son üç yıla ait hesapları (kâr ve zarar hesabı ve bilanço),
|
|
|
|
Toplam 20.000 TL ve üzeri tüm hizmet ve mal alımlarında teknik şartname ve farklı tedarikçilerden alınmış 2 adet proforma fatura sunulmuştur.
|
|
|
|
Başvuru sahibini ve proje ortağını temsil ve ilzama yetkili kişiye ait noter onaylı imza sirküleri sunulmuştur.
|
|
|
|
Başvuru Rehberinde belirtilen ilave bilgi ve belgeler zamanında Ajansa sunulmuştur.
|
|
|
|
Başvuru sahibinin hali hazırda proje konusu ile ilgili olarak başka kaynaklardan mali destek almadığına ve harcama yetkisi bulunduğuna dair taahhütname sunulmuştur.
|
|
|
|
Projenin uygulanacağı fiziki mekânın imar durumunu gösteren belge, güncel tapu kaydı veya kira sözleşmesi sunulmuştur.
|
|
|
|
(Projede varsa) Yapım işlerinde teknik projeler ve keşif özetleri (malzeme, metraj, keşif listesi vb.) sunulmuştur.
|
|
|
Ön inceleme kapsamında uygunluk kontrolü gerçekleştirilir. Başvuru Sahibinin, ortaklarının (ve varsa iştirakçilerinin) ve projelerin bu rehberin 6. bölümünde verilen kriterlere uygunluğunun kontrolü aşağıda yer alan listeye göre yapılır.
UYGUNLUK KONTROL LİSTESİ
KRITERLER |
· Başvuru Sahibi uygundur. |
· Ortaklar Uygundur. |
· İştirakçiler Uygundur. |
· Proje TRB1 Düzey 2 bölgesinde (Bingöl, Elazığ, Malatya, Tunceli) uygulanacaktır. |
· Talep edilen destek oranı, uygun toplam bütçenin % 50’sini aşmamaktadır. |
· Diğer bütçe kısıtları aşılmamaktadır. |
· Proje konusu uygundur. |
· Projenin süresi, izin verilen azami süreyi aşmamaktadır (12 ay). |
· Talep edilen destek tutarı, izin verilen asgari destek tutarından düşük değildir. (100.000 TL) |
· |
Talep edilen destek tutarı, izin verilen azami destek tutarından yüksek değildir. (800.000 TL) |
· |
Genel idari maliyetler uygun doğrudan maliyetlerin %2’sini aşmamaktadır. |
Sadece ön incelemeyi geçen başvurular değerlendirme işleminin sonraki safhalarına alınacaktır.
TEKNİK VE MALİ DEĞERLENDİRME
Değerlendirme kriterleri bölümlere ve alt bölümlere ayrılmıştır. Her alt bölüme, belirlenen aralıklarda puanlar verilecektir. Azami puanı 5 olan örnek için puanlama usulü, aşağıda gösterilmiştir. 1 = çok zayıf; 2 = zayıf; 3 = orta; 4 = iyi; 5 = çok iyi.
DEĞERLENDİRME TABLOSU
|
Bölüm
|
Puan
|
1. Kurumsal ve Mali Kapasite
|
20
|
1.1 Başvuru Sahibi, varsa ortakları ve/veya proje kilit personeli proje yönetimi konusunda yeterli deneyime sahip mi?
|
5
|
1.2 Başvuru Sahibi, varsa ortakları ve/veya proje kilit personeli yeterli teknik uzmanlığa sahip mi?
|
5
|
1.3Başvuru Sahibi ve ortakları yeterli yönetim kapasitesine sahip mi?
|
5
|
(personel, ekipman ve proje bütçesini idare edecek bilgi ve beceri dâhil olmak üzere)
|
1.4 Başvuru Sahibi istikrarlı ve yeterli finansman kaynaklarına sahip mi?
|
5
|
2. İlgililik
|
25
|
2.1 Proje, teklif çağrısının amacıyla ne kadar ilgili?
|
5
|
2.2 Proje konusu, teklif çağrısının öncelikli konuları arasında yer almakta mıdır?
|
5
|
2.3 Proje, hedef bölgenin ihtiyaçları ve sorunları ile ne kadar ilgili?
|
5
|
2.4 Projeden etkilenecek gruplar açıkça tanımlanmış ve stratejik olarak seçilmiş midir?
|
5
|
2.5 Proje, bölgenin rekabet edebilirliğini artıracak unsurlar içeriyor mu?
|
5
|
3. Yöntem
|
30
|
3.1 Önerilen faaliyetler uygun ve uygulanabilir mi?
|
5
|
3.2 Projenin içeriği, faaliyetler, seçilen yöntem ve kullanılan araçlar birbirini tamamlıyor mu? Proje; yapısının gerektirdiği belgelerle desteklenmiş mi?
|
5
|
3.3 Faaliyet akışı, öngörülen süreler ve ayrıntı düzeyi bakımından açık ve uygulanabilir nitelikte mi?
|
5
|
3.4 Projenin genel tasarımı ne kadar tutarlı? (Proje, söz konusu sorunların bir analizini yansıtıyor mu; dış faktörler göz önüne alınmış mı ve bir değerlendirme öngörüyor mu?)
|
5
|
3.5 Proje kapsamında, proje ilerleme düzeyi ve hedeflere ne derecede ulaşıldığını ölçmek için objektif olarak doğrulanabilir göstergeler yeterli tanımlanmış mı?
|
5
|
3.6 Proje, işletmeler ve kurumlar arası işbirliğini geliştirmeye yönelik unsurlar içeriyor mu?
|
5
|
4. Sürdürülebilirlik
|
15
|
4.1 Projenin, hedef grupları üzerinde somut bir etkisi olması bekleniyor mu? (sosyal faydalar, sağlanan eğitim fırsatları, yaşam kalitesinde beklenen iyileşmeler, geçici/kalıcı oluşturulan istihdam, bölgenin genel ekonomik ortamında sağlanan gelişmeler vb. dâhil olmak üzere)
|
5
|
4.2 Proje potansiyel çarpan etkileri içermekte midir? (Projenin yinelenmesi ve daha geniş alanları etkilemesi ile bilgi yayılması dâhil olmak üzere)
|
5
|
4.3 Teklif edilen projenin beklenen sonuçları sürdürülebilir mi?
|
5
|
|
Mali açıdan (destek sona erdikten sonra faaliyetler nasıl finanse edilecek?) |
Kurumsal açıdan (faaliyetlerin devam ettirilmesine imkan tanıyan yapılar proje sonunda da devam edecek mi? Projenin sonuçları yerel olarak sahiplenilecek mi?) · Proje sürdürülebilir kalkınmaya ve çevrenin korunmasına itibar gösteriyor mu? |
|
5. Bütçe ve Maliyet Etkinliği
|
10
|
5.1 Bütçe; faaliyetlerle uyumlu, yeterli ayrıntı düzeyinde, doğru, gerçekçi ve tutarlı bir şekilde hazırlanmış mı?
|
5
|
5.2 Proje kapsamında öngörülen maliyetler ile beklenen sonuçlar tutarlı mıdır?
|
5
|
TOPLAM PUAN
|
100
|
Ajans, uygulayacağı Endüstriyel Gelişim Mali Destek Programı'nda sadece başvuru sahiplerine destek vermenin ötesinde, TRB1 bölgesindeki mesleki eğitim altyapısında da katma değer yaratmayı amaçlamaktadır.
Bu amaçla, söz konusu programın başvuru değerlendirme sürecinde yukarıdaki değerlendirme tablosunda sayılan 100 puana ilave 10 (on) ek puan avantaj kazanmak isteyen başvuru sahiplerinin, projeleri kapsamında satın alacakları makine-ekipman ile ikame edebilecekleri, çalışır durumda olan ikinci el endüstriyel makine-ekipmanlarını, bölge illerindeki meslek okulları, mesleki eğitim merkezleri ya da halk eğitim merkezlerine hibe etmeleri beklenmektedir.
Hibe edilebilecek makine-ekipman çeşitleri aşağıda sıralanmıştır:
- CNC torna tezgahı
- CNC işleme merkezi
- Tel erozyon makinesi
- Boru bükme makinesi Ebatlama makinesi
- Cumba/yapıştırma makinesi
- Sanayi tipi ütü
- Sanayi tipi fırın(çini, vb.)
- Sanayi tipi ocak
- Sanayi tipi overlok makinesi
- Sanayi tipi dikiş makinesi
Söz konusu düzenlemeye dahil olmak isteyen başvuru sahiplerinin, makine-ekipman hibe etmeyi düşündükleri kurum veya kuruluşlarla iletişime geçerek, KAYS sistemindeki ek belgeler arasında bulunan Makine-Ekipman Hibe Taahhütnamesini hibe edilecek makine-ekipman ve hibe edilecek kurum/kuruluş bilgilerini içerecek şekilde doldurmaları gerekmektedir.
|
Başarı sıralaması iki bağımsız değerlendiricinin vermiş olduğu puanların aritmetik ortalaması alınarak tespit edilir. Bu değerlendirmelerin sonunda, aritmetik ortalaması 65 puan ve üzerinde olan başvurular başarılı projeler olarak listelenir. Ayrıca toplam başarı puanına ek olarak değerlendirme tablosunun kurumsal ve mali kapasite bölümünden en az 10 puan (20 puan üzerinden) ve ilgililik bölümünden en az 15 puan (25 puan üzerinden) barajına ulaşma koşulu aranacaktır. İki değerlendiricinin başarılı bulduğu projeye vermiş olduğu puanlar arasında yirmi ve üzeri fark olması halinde teklif üçüncü bir bağımsız değerlendiriciye inceletilir. Başarı sıralamasında üçüncü değerlendirme puanı ile bu puana en yakın değerlendirme puanının aritmetik ortalaması esas alınır. Bir bağımsız değerlendiricinin başarılı, diğerinin başarısız bulduğu proje teklifi üçüncü bağımsız değerlendiriciye inceletilir. Üçüncü bağımsız değerlendiricinin, proje teklifini başarısız bulması halinde, puan farkına bakılmaksızın iki başarısız puanın; başarılı bulması halinde ise iki başarılı puanın aritmetik ortalaması alınır. Ancak başarılı puanlar arasındaki farkın yirmi ve üzeri olması durumunda ilgili proje için bağımsız değerlendirme süreci yeniden başlatılır.
Başvurular, en yüksek puanı alan tekliften başlayarak sıralanır. Eşit puan alan başarılı projeler bakımından; söz konusu mali destek programında aynı yararlanıcı tarafından sunulan tek proje başvurusu niteliğinde olanlara öncelik verilir. Bu hususta eşitlik olması halinde öncelikle ilgililik bölümü için bağımsız değerlendiricilerin verdikleri puanların ortalaması; bunun da eşit olması halinde mali ve operasyonel kapasite bölümünden alınan puanların ortalaması en yüksek olanlar dikkate alınır, bu hususta da eşitlik olması halinde başvuru tarihi ve saati esas alınır. Başarılı bulunan ancak bütçe kısıtı nedeniyle ilk aşamada desteklenemeyecek olan projeler için yedek liste oluşturulur.
DEĞERLENDİRME SONUCUNUN BİLDİRİLMESİ
Değerlendirme sonuçları yazılı olarak bildirilecektir. Bir başvurunun reddedilmesi ya da başarısız olması aşağıdaki durumların varlığı veya bu rehberde bulunan başka bir kritere ya da yürürlükteki mevzuata aykırılık halinde gerçekleşir.
- Taahhütname, son başvuru tarihinden sonra teslim edilmiştir.
- Başvuru eksiktir veya belirtilen kriterlere uygun değildir.
- Başvuru Sahibi veya ortaklarından biri ya da bir kaçı uygun değildir.
- Proje uygun değildir. (Projenin program kapsamında olmaması, teklifin izin verilen azami süreyi aşması, talep edilen katkının izin verilen azami katkıdan daha fazla olması vb.) Proje, ilgililik bölümünden eşik değerin altında puan almıştır.
- Proje kurumsal ve mali kapasite bölümünden eşik değerin altında puan almıştır.
- Proje, teknik ve mali açıdan, seçilmiş olan diğer projelere göre daha az puan almıştır.
- Talep edilen destekleyici belgelerin biri ya da birkaçı teslim edilmemiştir.
SÖZLEŞME İMZALANMASI VE UYGULAMA KOŞULLARI
Destek kararını takiben, verilecek destek miktarı ve uygulamaya ilişkin ilke ve kurallar, Başvuru Sahibi ile Ajans arasında imzalanacak bir sözleşmeye bağlanır.
Desteklenmesine karar verilen projelerin ajans tarafından ilan edilmesinden itibaren on beş işgünü içinde başvuru sahiplerine başvuru formu ve ekleri ile başvuru rehberinde belirtilen destekleyici belgelerin aslı veya onaylı suretinin sunulması gerektiği bildirilir. Başvuru sahibinin gerekli bilgi ve belgeleri sunmasını takiben en geç beş işgünü içinde başvuru sahibi sözleşme imzalamaya davet edilir. Yapılacak yazılı bildirimi müteakip en geç on işgünü içinde sözleşme imzalanır. Bu süre zarfında sözleşme imzalamak üzere ajansa başvurmayan, sözleşme imzalamayacağını yazılı olarak bildiren veya ajans tarafından talep edilen belgeleri zamanında sunmayan başvuru sahipleri söz konusu destekten feragat etmiş sayılır. Aynı süre içerisinde mücbir bir sebepten ötürü sözleşme imzalamaya gelemeyeceğini bildiren başvuru sahiplerine on günlük ilave süre tanınabilir. Sunulan belgelerin gerçeğe aykırı yahut KAYS’ta yer alan bilgi ve belgelerden farklı olması durumunda da başvuru sahibiyle sözleşme imzalanmaz. Bunların yerine, öngörülen toplam destek bütçesiyle sınırlı olmak koşuluyla, yedek listede yer alan başvuru sahipleri sözleşme imzalamak üzere en yüksek puanlı projeden başlamak üzere sözleşme imzalamaya davet edilir. Yedek listeden davet usulü bakımından da yukarıdaki hükümler aynen uygulanır. Sözleşme sürecinde başvuru sahibi ve ortaklardan aşağıdaki belgeler istenilecektir;
- Yararlanıcı ve her ortak kuruluşu temsil ve ilzama yetkili kişilere ait imza sirkülerinin asılları, temsil ve ilzam yetkisi yasal tüzük veya kuruluş sözleşmesinden gelmiyorsa yetkili karar organınca alınmış yetkilendirme kararının aslı,
- Ortak kuruluşları temsile, ilzama ve proje belgelerini imzalamaya yetkili kişilernin belirlendiğine ve projede ortak olma kararının alındığına yönelik ortak kuruluşun yetkili yönetim organı tarafından alınmış kararın aslı,
- Kâr amacı güden gerçek ve tüzelkişiler için toplam destek miktarının %10’u tutarında teminat mektubu veya banka dekontu,
- Yararlanıcı ve ortakların, sözleşme imzalamaya hak kazandığının resmi olarak tebliğ edildiği tarih itibari ile en geç 15 gün önce alınmış, sosyal sigorta primi borcu ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirdiklerini ve “borcunun bulunmadığını veya varsa borcunun yapılandırıldığını” açıkça belirten belge veya barkotlu
internet çıktısı
- Yararlanıcı ve ortakların,, sözleşme imzalamaya hak kazandığının resmi olarak tebliğ edildiği tarih itibari ile en geç 15 gün önce alınmış, vergi borcu ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirdiklerini ve “borcunun bulunmadığını veya varsa borcunun yapılandırıldığını” açıkça belirten belge veya barkotlu internet çıktısı,
- Toplam proje bütçesinin binde 9,48’i tutarında damga vergisinin yatırıldığına dair belge veya damga vergisinden muaf olunduğuna dair ilgili mercilerden alınmış belge/yazı,
- Başvuru sahibi ve proje ortaklarının, Ajansın sağlayacağı desteğin %3’ü ya da daha fazlası tutarında kesinleşmiş haciz işlemi bulunmadığına dair yetkili icra dairelerinden alınmış belge
- Yararlanıcı ve ortakların; tüzük, kuruluş sözleşmesi gibi resmi kayıt belgeleri,
- Projenin uygulanacağı fiziki mekanın onaylı güncel tapu kaydı veya onaylı kira kontratı, yer tahsisini, mevcutsa taşınmaz üzerinde kurulu tüm hakları, imar durumunu gösteren belge vb izin ve belgeler,
- Ajans tarafından bildirilecek banka nezdinde açılmış olan proje hesabının mali kimlik formu,
- Başvuru sahibininin niteliğine gore tüzel kişi veya gerçek kişi belgesi,
- Noter tarafından onaylı mali kontrol taahhütnamesi,
Program kapsamında, projenin hazırlık ve uygulama safhalarından doğrudan sorumlu olan başvuru sahibi ve varsa ortakları sözleşme için gerekli belgelerle birlikte ilgili mevzuat gereğince resmi makamlardan alınması gerekli olan her türlü mülkiyet, kira sözleşmesi, izin, ruhsat, yetki ve lisans gibi belgeleri sözleşme tarihine kadar hazırlamak zorundadır. Gerekli görüldüğü takdirde, Ajansımız yukarıda belirtilen belgelere ilaveten belge isteyebilecektir.
Kâr amacı güden gerçek ve tüzelkişilerden, her bir proje için sözleşmede öngörülen toplam destek miktarının en az %10’u teminat alınır.
Ajans tarafından teminat olarak kabul edilebilecek değerler şunlardır:
- Tedavüldeki Türk parası,
- Bankalar veya katılım bankaları tarafından verilen teminat mektupları,
- Ajansın Kredi Garanti Fonu ile protokol imzaladığı hallerde Kredi Garanti Fonu tarafından verilen teminatlar
- Genel sekreter tarafından teklif edilip yönetim kurulunca onaylanan diğer teminatlar
Teminatlar, Ajans tarafından nakit olarak teslim alınamaz. Bunların, yararlanıcının Ajansın bildireceği banka hesap numarasına yatırdığına dair dekontun, sözleşme imzalamaya geldiği zaman ibrazı zorunludur.
Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir. Karma değerlerden oluşan teminatlar Ajans tarafından kabul edilebilir. Teminatlar nihai ödemenin yapılmasını müteakip serbest bırakılır.
Sözleşme özellikle aşağıda belirtilen hakları ve yükümlülükleri düzenler:
Kesin Destek Tutarı: Azami destek tutarı sözleşmede belirtilecektir. Bu tutar, tahminlere dayalı bir şekilde hazırlanan bütçe çerçevesinde belirlenecektir. Kesin destek tutarı, projenin sona ermesi ile sunulan nihai raporun incelenmesi sonucunda uygun görülen maliyetlere göre belirlenecektir. Mali destek hiçbir koşulda sözleşmede belirtilen tutarı geçemez, sözleşme tutarını aşan ek ödeme yapılamaz ve yararlanıcı tarafından aynı sözleşme kapsamında ek destek talebinde bulunulamaz. Proje bütçesini aşan harcamalar yararlanıcı tarafından karşılanacaktır.
Sözleşmenin Feshi: Desteklenen proje veya faaliyet kapsamında Ajans tarafından istenen bilgi ve belgelerin zamanında ve eksiksiz verilmemesi, izleme ziyaretlerinde uygulama ve yönetim mekânlarına erişimin zorlaştırılması yahut engellenmesi veya projenin sözleşmeye, eklerine ve yürürlükteki mevzuata uygun şekilde yürütülmediğinin tespiti halinde Ajans ödemeleri durdurabilir ve/veya sözleşmeyi feshederek hukuki yollara başvurabilir. Yararlanıcının sözleşme koşullarını yerine getirmemesi veya projede belirtilen performans göstergelerinin gerçekleşmemesi halinde de Ajans sözleşmeyi feshederek yasal işlem başlatabilir, destek tutarını azaltabilir ve/veya o zamana kadar ödenen tutarların tamamen ya da kısmen geri ödenmesini talep edebilir. Ajans, ödemeleri durdurabilir ve/veya sözleşmeyi feshederek hukuki yollara başvurabilir.
Sözleşmenin değiştirilmesi: Yararlanıcıların projelerini, Ajans ile imzaladıkları sözleşme hükümleri doğrultusunda uygulamaları esastır. Ancak sözleşmenin imzalanmasından sonra projenin uygulamasını zorlaştıracak veya geciktirecek önceden öngörülemeyen ve beklenmeyen durum yahut mücbir sebep söz konusu ise sözleşme tarafların mutabakatı ile uygulamanın herhangi bir safhasında değiştirilebilir ve/veya proje uygulamasının tamamı veya bir kısmı durdurulabilir.
Yararlanıcının sözleşme değişikliği taleplerinin kabulü için yalnızca talepte bulunması yeterli değildir. Yararlanıcı tarafından, bu taleplerin, nedenlerinin ve değişiklik gerekçelerinin, en uygun şekilde, detaylı olarak ve belgelendirilerek açıklanması gerekir. Ajans talepleri inceleyerek, değişiklik gerekçesi olmayan, yetersiz ya da mesnetsiz olan talepleri reddedebilir. Sözleşmeler ancak sözleşme yürürlük süresi içerisinde değiştirilebilir, gerçekleştirilen faaliyetlerle ilgili olarak geriye dönük değişiklik yapılamaz.
Raporlar: Yararlanıcılar, uygulama sürecinde, projede kaydedilen ilerlemeyi yansıtan ödeme taleplerini destekleyici ara/nihai raporlar sunmak zorundadırlar. Nihai rapor, projenin sona erdiği günden itibaren en geç 30 gün içinde; proje sonrası değerlendirme raporu ise proje bitimini müteakip 3 aylık süre içerisinde sunulacaktır. Ayrıca Ajans, ilave bilgi ve belge talebinde bulunabilir. Program kapsamında desteklenen projelerin sonucunda elde edilecek olan tüm çıktılar (araştırma raporları, fizibilite raporları vb.), proje sonuç raporu ile birlikte tüm detayları ile Ajansa sunulmak zorundadır. Ajans, mesleki sır niteliğindeki bilgileri ifşa etmemek kaydıyla bu dokümanları kendi ihtiyaçları doğrultusunda sahibinin muvafakatini aramaksızın kullanabilir.
Ödemeler: Ön ödeme, sözleşme imzalanmasını takip eden 45 gün içerisinde, teminat şartının yararlanıcı tarafından yerine getirilmiş olması kaydıyla, yararlanıcının sadece bu proje için açtırıp kullanacağı ve sözleşmede belirtilen banka hesabına aktarılır. Yararlanıcıya yapılacak ön ödeme miktarı, yararlanıcının mali risk puanına göre hibe destek tutarının en fazla %40’ı kadar olabilecektir. Ara ödeme yararlanıcı tarafından sunulacak ara rapor ve ödeme talebinin uygun bulunması halinde ve hakediş usulüyle, nihai ödeme ise, uygulamanın sona erdiği günden itibaren yararlanıcı tarafından sunulacak nihai raporun ve ödeme talebinin uygun bulunması halinde, raporun onaylandığı tarihten itibaren 30 gün içinde yine yararlanıcının sözleşmede belirtilen banka hesabına yatırılır.
Projeye Ait Kayıtlar: Yararlanıcı, proje uygulanmasına dair tüm hesap ve kayıtları şeffaf bir şekilde
tutmakla yükümlüdür. Bu kayıtlar desteğin son ödemesinin yapılmasından sonra 10 yıl saklanmalıdır.
Denetim: Gerektiğinde yapılacak denetimler sırasında yararlanıcı, proje uygulama ve yönetim mekânlarına erişimi zorlaştırmamak yahut engellememek ve talep edilen her türlü bilgi ve belgeyi görevli personele zamanında sunmak zorundadır. Sözleşme hükümleri, Fırat Kalkınma Ajansı tarafından hem kayıtlar üzerinde hem de yerinde yapılabilecek denetimlere olanak tanıyacaktır.
Tanıtım ve Görünürlük: Yararlanıcılar ve ortakları hizmet, mal alımı ve yapım işleri faaliyetlerinde Ajansın sağladığı mali desteği ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın genel koordinasyonunu görünür kılmak ve tanıtmak için, Ajansın internet sitesinde
(www.fka.gov.tr) yayınlanan tanıtım ve görünürlük rehberine uygun olarak gerekli önlemleri alır. .Destek kapsamında ortaya çıkan her türlü tesis, makine ve teçhizat üzerinde ajansın desteği ile sağlandığını belirten ifadeler ile Bakanlık ve ajans logosunun yer alması sağlanır. Ancak yararlanıcılar ve alt yüklenicilerin hizmet, mal alımı ve yapım işlerinin satın alma ve ihale süreçlerinde kullanılan ilan ve belgelerde, projeler sonucu üretilen basılı materyaller ve tüketim malzemeleri üzerinde Bakanlık logosu yer almaz.
Satın Alma İşlemleri: 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi yararlanıcılar, destek programları çerçevesinde desteklenen projeler kapsamında yapacakları satın alma faaliyetlerini bu mevzuat çerçevesinde gerçekleştirirler. Söz konusu Kanuna tabi olmayan kurum ve kuruluşların satın alma faaliyetleri ise Proje Uygulama Rehberinin eki olan Satın Alma Rehberinde belirtilen usul ve esaslara göre yapılır. Proje ortağı tarafından yapılacak satın alma faaliyetleri, ortak 4734 sayılı Kanuna tabi ise bu Kanuna göre, değilse Satın Alma Rehberinde yer alan kurallara göre gerçekleştirilir.
Proje İle Sağlanan Tesis Ve Ekipmanların Mülkiyeti: Yürütülen programlar kapsamında alımı desteklenen alet, teçhizat, yazılım, malzeme ve sistemler ile yapımı gerçekleştirilen tesislerin mülkiyeti ve bunlar üzerindeki fikri mülkiyet hakları yararlanıcıya aittir. Yararlanıcının, sözleşme kapsamında sağlanmış tesis, makine, ekipman, teçhizat ve diğer malzemelerin, genel sekreterin gerekçeli ve yazılı izni olmaksızın proje süresince ve projenin sona ermesinden itibaren üç yıl süreyle üzerinde üçüncü kişi lehine ayni ya da şahsi hak tesis edemeyeceği ve projede belirtilen iş yeri dışında kullanamayacağı, aksi halde destek miktarının iki katı tutarında ajansa tazminat ödeyeceği hususu sözleşmede yer alır.
PROJE PERFORMANS GÖSTERGELERİ
Projenin konusu ve faaliyetlerin tamamlanma süreleri dikkate alınarak, proje başlangıcında, proje süresince, proje sonunda ve sonrasındaki 3 yıl boyunca ölçülebilir olan aşağıdaki tabloda da verilen parametrelerin KAYS arayüzünün ilgili sekmesinde seçilmesi esastır. Projenin performansına yönelik gerçekçi ve ölçülebilir nitelikte en az 5 adet gösterge seçilmesi gerekmektedir. Başvuru sahibi tarafından seçilecek performans göstergeleri, projenin destek almaya hak kazanması halinde, sözleşme aşamasında Ajans tarafından revize edilebilir.
Kod u
|
Adı
|
Açıklama
|
Birimi
|
K1
|
Toplam Üretim Değeri
|
Firmanın Yıllık Üretim Miktarının Satış Fiyatı
Üzerinden Parasal Karşılığı
|
TL
|
K2
|
Yurt İçi Satış Tutarı
|
Firmanın Yıllık Yurt İçi Satışının Parasal Değeri
|
TL
|
K3
|
Yurt Dışı Satış Tutarı
|
Firmanın Yıllık Yurt Dışı Satışının Parasal Değeri
(İhracat Tutarı)
|
TL
|
G1
|
Sürekli İstihdam
|
1 Yıldan Uzun Süreli İstihdam Edilen Toplam Kişi
Sayısı (Proje Ekibi Dışında)
|
Kişi
|
G2
|
Geçici İstihdam
|
1 Yıldan Kısa Süreli, Sadece Belirli Bir İşin
Gerçekleştirilmesi İçin İstihdam Edilen Toplam Kişi
Sayısı (Proje Ekibi Dışında)
|
Kişi
|
K4
|
Ar-Ge Harcamaları
|
Proje Bütçesinden Araştırma ve Geliştirme
Faaliyetlerine Aktarılan Miktar
|
TL
|
K5
|
Ar-Ge Personeli Sayısı
|
Firmada İstihdam Edilen Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı
|
Kişi
|
K6
|
Üretim Kapasitesi
|
Firmanın Yıllık Üretim Kapasitesi
|
Metreküp,
Ton, Adet
|
K7
|
Üretim Miktarı
|
Firmanın Yıllık Üretim Miktarı
|
Metreküp,
Ton, Adet
|
K8
|
Makine Sayısı
|
Firmanın Sahip Olduğu Makine Sayısı
|
Adet
|
K9
|
Yerli Makine Sayısı
|
Firmanın Sahip Olduğu Üretim Hattında Kullanılan
Yerli Makine Sayısı
|
Adet
|
K10
|
İthal Makine Sayısı
|
Firmanın Sahip Olduğu Üretim Hattında Kullanılan İthal
Makine Sayısı
|
Adet
|
K11
|
Üretim Hattı Sayısı
|
Firmanın Sahip Olduğu Üretim Hattı Sayısı
|
Adet
|
K17
|
İhracat Yapılan Ülke
Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından İhracat Yapılan Ülke
Sayısı
|
Adet
|
G6
|
Lisans ve Üzeri
Eğitimli İstihdam
Sayısı
|
İstihdam Edilen Lisans ve Üzeri Eğitimli Kişi Sayısı
(Proje Ekibi Dışında)
|
Kişi
|
K18
|
Ürün Çeşidi Sayısı
|
Firmanın Ürettiği ya da Pazarladığı Ürün Çeşidi Sayısı
|
Adet
|
K19
|
Yenilikçi Ürün Çeşidi
Sayısı
|
Firmanın Ürettiği ya da Pazarladığı Yenilikçi Ürün
Çeşidi Sayısı
|
Adet
|
K22
|
Patent Başvuru Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Yapılan Patent
Başvurusu Sayısı
|
Adet
|
K23
|
Patent Tescil Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Alınan Patent Sayısı
|
Adet
|
K24
|
Marka Başvuru Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Yapılan Marka
Başvurusu Sayısı
|
Adet
|
K25
|
Marka Tescil Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Tescil Ettirilen Marka
Sayısı
|
Adet
|
K26
|
Faydalı Model
Başvuru Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Yapılan Faydalı Model
Başvurusu Sayısı
|
Adet
|
K27
|
Faydalı Model Tescil
Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Tescil Ettirilen Faydalı
Model Sayısı
|
Adet
|
K28
|
Endüstriyel Tasarım
Başvuru Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Başvurusu Yapılan
Endüstriyel Tasarım Sayısı
|
Adet
|
K29
|
Endüstriyel Tasarım
Tescil Sayısı
|
Faydalanıcı İşletme Tarafından Tescil Ettirilen
Endüstriyel Tasarım Sayısı
|
Adet
|
K32
|
Alınan Sertifika Sayısı
|
Proje Kapsamında Teknik ve Kalite Standartlarına Göre
Alınan Sertifika Sayısı
|
Adet
|
K38
|
Kurulan/Geliştirilen
Ar-Ge/Ür-Ge Merkezi
Sayısı
|
Proje Kapsamında Kurulan/Geliştirilen Ar-Ge/Ür-Ge
Merkezi Sayısı
|
Adet
|
K39
|
Kurulan/Geliştirilen
Laboratuvar Sayısı
|
Proje Kapsamında Kurulan/Geliştirilen Kalite, Kontrol,
Tahlil ve Test Laboratuvarlarının Sayısı
|
Adet
|
K40
|
Geliştirilen Prototip
Ürün Sayısı
|
Proje Kapsamında Geliştirilen Prototip Ürün Sayısı
|
Adet
|
K45
|
Ticarileştirmeye
Yönelik Analiz Sayısı
|
Proje Kapsamında Yapılacak Ticarileştirme Faaliyetleri
Doğrultusunda Yapılan Analizlerin (Finansal Analiz,
Pazar Analizi, Risk Analizi, Fayda Maliyet Analizi vb.)
Sayısı
|
Adet
|
K51
|
Geliştirilen Yenilikçi
|
Proje Kapsamında Geliştirilen Yenilikçi
|
Adet
|
|
Hizmet/Model/Uygula ma Sayısı
|
Hizmet/Model/Uygulama Sayısı
|
|
K52
|
Çevre Dostu Ürün
Sayısı
|
Proje Kapsamında Geliştirilen Çevre Dostu Ürün Sayısı
|
Adet
|
K62
|
Modernizasyonu
Sağlanan Üretim Hattı
Sayısı
|
Modernizasyonu Sağlanan Üretim Hattı Sayısı
|
Adet
|
PROGRAM PERFORMANS GÖSTERGELERİ
Ajans, programın tamamlanmasının ardından etki değerlendirmesi yapmak amacıyla aşağıdaki tabloda yer alan performans göstergelerini kullanacaktır. Bu göstergeler başvuru sahipleri için bağlayıcı nitelikte olmayıp, bilgi verilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Gösterge
|
Birim
|
Yeni Kurulan İşletme Sayısı
|
Adet
|
Geliştirilen Yenilikçi Hizmet/ Model / Uygulama Sayısı
|
Adet
|
Patent, Faydalı Model, Endüstriyel Tasarım Tescil Sayısı
|
Adet
|
Marka Tescil Sayısı
|
Adet
|
Geliştirilen Yeni Ürün Sayısı
|
Adet
|
Teknik ve Kalite Standartlarına Göre Alınan Sertifika Sayısı
|
Adet
|
İhracat Tutarındaki Artış
|
TL
|
Modernizasyonu Sağlanan Üretim Hattı Sayısı
|
Adet
|
Yeni Kurulan Üretim Hattı Sayısı
|
Adet
|
Yeni Makine Sayısı
|
Adet
|
Yeni İstihdam Edilen Toplam Personel Sayısı
|
Kişi
|
Yeni İstihdam Edilen Lisans ve Üzeri Düzeyde Eğitimli Personel Sayısı
|
Kişi
|
[1] İlgili Yönetmelikte yer alan KOBİ tanımı: “250 kişiden az çalışan istihdam eden ve yıllık net satış hasılatı veya mali bilançosundan biri 125 milyon lirayı aşmayan işletmeler”.